Filtr kabinowy jak sama nazwa wskazuje służy do oczyszczania powietrza wlatującego do wnętrza auta z zewnątrz. Zanieczyszczenia znajdujące się w powietrzu zatrzymują się na trzech lub czterech warstwach osadzonych w obudowie filtra. Pierwsza warstwa oczywiście zatrzymuje największe cząstki kurzu i brudu. Druga warstwa jest higroskopijna i naładowana elektrostatycznie co umożliwia jej zatrzymywanie wszelkiego rodzaju bakterii oraz drobnych pyłków.
Trzecia warstwa z kolei stabilizuje filtr. Warto również dodać, że lepszej jakości filtry wyposażone są w jeszcze jedną specjalną warstwę z aktywnym węglem, która izoluje szkodliwe gazy wydobywające się wraz ze samochodowymi spalinami. Dlaczego kupując filtr kabinowy nie warto na nim oszczędzać? W najtańszych filtrach często stosuje się wkłady papierowe, które po zawilgoceniu zauważalnie zmniejszają skuteczność swojego działania.
W konsekwencji nawet po krótkiej eksploatacji takiego filtra i tak musimy kupić następny, bo ten nie spełnia już właściwie swojej roli. Natomiast filtry droższe dysponują wkładami wykonanymi z włókien sztucznych odpornych na wchłanianie się wilgoci. Czym jeszcze różnią się produkty tańsze od tych droższych? Przede wszystkim jakością włókniny i jej geometrią. W filtrach niższej jakości włóknina przepuszcza większość niepożądanych gazów, pyłów i bakterii. Jeśli chcemy, żeby nasz filtr skutecznie pochłaniał wszystkie te cząsteczki powinniśmy wybrać taki, który zawiera aktywny węgiel dobrej jakości.

Na koniec warto zadać sobie pytanie czy regularna wymiana filtra ma sens? Niektórzy twierdzą, że filtr kabinowy pomaga wyłącznie osobom cierpiącym na astmę lub alergię. To oczywiście nieprawda, bo każdy kierowca stojąc w korkach narażony jest na działanie szkodliwych substancji, jeśli nasz filtr nie funkcjonuje prawidłowo, wówczas nawet jeśli dotąd byliśmy zupełnie zdrowi, sami możemy nabawić się uczulenia bądź alergii. Nieświeże powietrze w kabinie potęguje też zmęczenie oraz powoduje ból głowy.
Pamiętajmy o tym, że stężenie szkodliwych substancji w kabinie jest nawet kilkukrotnie większe niż na poboczu drogi. Zatkany filtr dysponuje zbyt małą powierzchnią przepływu powietrza, co wpływa na wzrost temperatury wnętrza i częstsze parowanie szyb. Taki stan rzeczy skłania nas do intensywniejszego używania klimatyzacji, a to może spowodować liczne przeciążenia ze względu na wysokie opory przepływu. Jak często należy wymieniać filtr kabinowy? Najlepiej co 20 000 km lub co roku. Ponadto po każdej zimie warto wyjąć filtr z obudowy i wyczyścić go z różnego rodzaju zanieczyszczeń, które nagromadziły się przez ten okres.
Zobacz także:
Jak zezłomować swoje auto? [poradnik]
Jak zarejestrować używane auto?
Upał – największy wakacyjny wróg kierowców!
Jak dbać o płyn hamulcowy? [poradnik]
Kupujesz używane auto? Nie daj sobie wcisnąć wraka! [poradnik]
Kupujesz używane auto z nowoczesnym dieslem? Zapomnij o oszczędnościach! [poradnik 2/2]
Kupujesz używane auto z nowoczesnym dieslem? Zapomnij o oszczędnościach! [poradnik 1/2]
Jak często należy wymieniać filtr paliwa i czy można to zrobić samemu? [poradnik]
Jak zadbać o przewody hamulcowe w naszym aucie?
Dlaczego nie można jeździć w lecie na zimowych oponach? [poradnik]
Najczęściej spotykane przyczyny wycieków oleju [poradnik]
www.luma.com.pl to jedyna taka hurtownia z częściami samochodowymi! Jest w czym wybierać!
OdpowiedzUsuńSuper ciekawy wpis
OdpowiedzUsuńBardzo interesujący wpis
OdpowiedzUsuńSuper ciekawy wpis
OdpowiedzUsuń