
Historia modelu
BMW X3, czyli jeden z pierwszych kompaktowych SUV-ów klasy premium zadebiutował w 2003 roku jak tańsza alternatywa dla modelu X5. Rok po premierze do oferty silnikowej dołożono 2-litrowego 150-konnego diesla. W 2006 roku Niemcy zdecydowali się nieco odświeżyć nadwozie modelu E83, ale tak naprawdę zmiany stylizacyjne są ledwo zauważalne.
Wraz z modernizacją zwiększono również moc silników. Trzy lata później w X3 pojawił się jeszcze jeden słabszy 143-konny diesel. W 2010 roku nastąpiło wstrzymanie produkcji E83, a na jego miejsce pojawił się testowany przez nas niedawno model F25. W latach 2003 – 2010 kompaktowy SUV był produkowany w zakładach Magny położonych na południu Austrii, w miasteczku Graz. Obecny jest z kolei wytwarzany w USA i Indiach.
Silniki
Benzynowe:R4 2,0 (150 KM)
R6 2,5 (192 – 218 KM)
R6 3,0 (231 – 272 KM)
Diesle:
R4 2,0 (143, 150 – 177 KM)
R6 3,0 (204, 218 – 286 KM)
Kierowcom szukającym wersji benzynowej możemy polecić każdy z wyżej wymienionych silników, bo poza sporadycznymi awariami cewek zapłonowych i przepustnicy nie sprawiają one większych problemów w eksploatacji. Najrozsądniejszym wyborem wydaje się być 192-konny wariant R6, który potrafi niestety spalić ponad 15 l/100 km w mieście i około 9 l w trasie.
Jeśli wydaje się Wam, że kupując podstawową wersję 2-litrową dużo zaoszczędzicie to jesteście w błędzie. Ze względu na duże gabaryty 150-konny motor R4 nie dość, że jest za słaby do X3 (sprint od 0 do 100 km/h zajmuje mu 11,5 sekundy) to na dodatek pali średnio o 2 litry paliwa mniej w mieście i o litr mniej w trasie, a to w sumie niewielka różnica.

Dla osób szukających diesli mamy niestety złe wiadomości. W silnikach wysokoprężnych dochodzi do wielu kosztownych w naprawie awarii. Defekty wtryskiwaczy, uszkodzenia dwumasowego koła zamachowego, czy niedopalanie się sadzy w filtrze cząstek stałych to w egzemplarzach z dużymi przebiegami norma. Niestety większość dostępnych na rynku aut przejechało już sporo kilometrów i będzie wymagało poważnego doinwestowania.
Jeśli mamy wyselekcjonować tego najlepszego diesla to bez wątpienia jest nim 3-litrowa 204-konna odmiana R6. Można też pokusić się o zakup mocniejszego wariantu silnika M57, jednak na wszelki wypadek trzeba przygotować się na ewentualne wydatki związane z wymianą wyżej opisanych elementów. Ponadto w M57 zdarzają się przypadki pękania blaszanego kolektora wydechowego, który zaleca się wymienić na żeliwny. Odradzamy natomiast wybór podstawowego 2-litrowego motoru z pierwszych lat produkcji, w którym zdarzają się przypadki pęknięcia bloku silnika. Ponadto w dieslach może dojść do uszkodzenia klap w kolektorze dolotowym.

Dane techniczne
W BMW X3 napęd przekazywany jest na wszystkie koła przy pomocy systemy xDrive korzystającego ze sprzęgła wielopłytkowego. W normalnych warunkach jest on przekazywany na koła osi tylnej, a przednia oś jest dołączana w razie uślizgu. Silniki montowane w X3 mogą współpracować z 5- lub 6-biegowym manualem lub z szybkim i nowoczesnym automatem. Zarówno z tyłu jak i z przodu zdecydowano się na zawieszenie wielowahaczowe. W testach zderzeniowych Euro NCAP niemiecki SUV otrzymał 4 gwiazdki.
Awaryjność
Na co warto zwrócić uwagę przed zakupem BMW X3 E83? Przede wszystkim na szczelność przewodów intercoolera. Zawieszenie to mocna strona tego modelu, można na nim bezproblemowo przejechać nawet 200 000 km. Po dłuższym czasie przyjdzie nam jednak wymienić nie tylko łączniki stabilizatorów, ale również amortyzatory i górne wahacze. Oryginalne części są drogie, ale wytrzymują znacznie dłużej niż zamienniki. Napęd 4×4 też ma swoje słabe strony, tu najczęściej zawodzi mechanizm odpowiedzialny za pracę sprzęgła wielopłytkowego, a w słabszych wersjach silnikowych skrzynia rozdzielcza.Przed zakupem warto fachowo przebadać stan napędu xDrive, w innym wypadku za jego uzdrowienie będziemy musieli słono zapłacić. A co sądzą o swoich autach sami kierowcy? Użytkownicy BMW X3 narzekają na: słabą jakość łuszczących się i trzeszczących plastików we wnętrzu (dotyczy to egzemplarzy sprzed liftingu), krótką żywotność akumulatora oraz na zrywanie się paska napędu klimatyzacji. Od czasu do czasu przez zaśniedziałe styki pojawiają się też problemy z elektryką, która potrafi płatać różnego rodzaju figle (np. zawieszające się radio).

Jestem bardzo zadowolony z asortymentu hurtowni title="haki holownicze">www.luma.com.pl. Polecam sprawdzić ich części samochodowe – naprawdę konkret!
OdpowiedzUsuńHurtownia części samochodowych www.luma.com.plwyróżnia się na tle konkurencji. Wystarczy spojrzeć na ich ofertę!
OdpowiedzUsuńInteresujący wpis
OdpowiedzUsuńZ takimi informacjami jak te warto jest się zapoznać przed podjęciem decyzji zakupowej.
OdpowiedzUsuń