Szukaj na tym blogu

wtorek, 28 stycznia 2014

Wymiana opon w samochodzie


Wszyscy kierowcy regularnie dwa razy do roku powinni udać się na wyminę opon w samochodzie. Usługa taka wykonywana jest na poczekaniu w zakładzie gdzie mechanik samochodowy wykonuje czynności z tym związane.
Pierwsza czynnością pracy mechanika jest odkręcenie śrub i zdjęcie koła. Po tym zostaje ściągnięta z felgi opona. Przed wymianą opony powinien zostać skontrolowany stan zaworu, w przypadku gdy stan ten budzi wątpliwość musi zostać wymieniony na nowy. Zawory mogą wytrzymać kilka lat i nie ma konieczności wymiany ich za każdym razem kiedy zmieniana jest opona, jednak niektóre serwisy wykonują takie czynności. Bezpieczny okres to 2 lata, jednak zawsze przy wymianie powinien zostać dokładnie skontrolowany ich stan.Podczas zakładania opony na felgi, które wykonane z lekkich metali, elementy montażownicy do kół mające bezpośredni kontakt z obręczą powinny być zabezpieczone poprzez plastikowe nakładki.

Ważne jest oby wymieniać opony przez okresem zimowym, co umożliwia znacznie bezpieczniejszą jazdę. Opona zimowa posiada specyficzną budowę, chodzi głównie o bieżnik i materiał z którego została wykonana. Bieżnik opony zimowej, posiada więcej lameli czyli nacięć, charakterystyczne klocki i szerokie rowkami obwodowymi. Nacięcia są gwarancją lepszej przyczepności na mokrej oraz śliskiej nawierzchni i zapewniają krótszą w trudniejszych warunkach drogę hamowania. Czym szersze rowki obwodowe tym skuteczniejsze odprowadzanie wody, śniegu i błota spod kół. Do wykonania opon zimowych stosuje się inne składniki wchodzące w skład mieszanki gumowej.
Opony zimowe zawierają większa ilość krzemionki, która zapewnia lepszą przyczepność w czasie pokonywania łuków, przy jeździe pod górkę i zapewniona jest krótsza droga hamowania. Opony zimowe spełniają swoje właściwości od -20 do +15 stopni C. Opona letnia przy temperaturze powietrza oraz otoczenia niższej niż +7 stopni C staje się nieskuteczna na nawierzchniach śliskich, oblodzonych i zmrożonych. Przy wymianie ogumienia mechanik samochodowy powinien wykonać również prace związane z wyważeniem kół, które zapobiega zniszczeniu zawieszenia. Źle wyważone koła mogą wpływać na zmniejszenie komfortu jazdy.

 Na polskich drogach nietrudno spotkać kierowców, którzy nie wiedzą, jak zabrać się za wymianę uszkodzonego koła w samochodzie. W ostatnich dniach sam byłem świadkiem, jak robił to jeden z pechowych zmotoryzowanych. Chciał podnieść auto na polnej drodze, nie zabezpieczył kół, a śrub mocujących nie mógł odkręcić przez pół godziny.


Jak wymieniać koła - krok po kroku:

1. Postarajmy się nie stwarzać zagrożenia dla innych kierowców. Aby zmienić koło, najlepiej zjechać na utwardzony parking, w ostateczności pobocze drogi. Jazda przez kilkadziesiąt metrów z uszkodzonym kołem nie powinna spowodować zniszczenia opony. A przy wymianie będziemy znacznie bardziej bezpieczni.
2. Jeśli nie ma takiej możliwości i usterkę będziemy usuwać na drodze, należy ustawić trójkąt ostrzegawczy a także lampę z pulsującym światłem.
3. Zanim podniesiemy samochód, musimy zabezpieczyć samochód przed poruszaniem. W tym celu pod koła na osi, która nie będzie unoszona, podkładamy kamienie lub specjalne kliny. Z bagażnika wyciągamy koło zapasowe, podnośnik i klucz do kół.
4. Kolejną czynnością przed podniesieniem samochodu jest poluzowanie śrub mocujących koło. To szalenie ważne. Jeśli tego nie zrobimy i uniesiemy samochód, odkręcenie uszkodzonego koła może okazać się niemożliwe. Poluzowanie śrub może być kłopotliwe. Często są one zapieczone. Doświadczeni kierowcy wożą ze sobą dodatkową rurkę, którą służy do przedłużenia rączki klucza. Inni ułatwiają sobie odkręcanie, używając specjalnych preparatów, np. WD40. Niekiedy pomocna może być coca-cola lub inny napój gazowany. Zanim zaczniemy podnosić samochód, zaciągamy też hamulec ręczny.
5. Gdy śruby zostaną poluzowane, ale nie odkręcone, podnosimy samochód. Ramię popularnego lewarka wkładamy w wyznaczone miejsce na progu auta i powoli kręcimy. Zwracając uwagę, by samochód równomiernie wędrował do góry.
6. Po podniesieniu samochodu, przystępujemy do wykręcenia śrub, zdjęcia uszkodzonego koła i założenie na jego miejsca zapasowego. Przykręcamy je na tzw. krzyż, a więc wkręcamy śruby znajdujące się po przekątnej.
7. Po dokręceniu koła, powoli opuszczamy aut, dokręcamy śruby, chowamy uszkodzone koło do bagażnika i możemy jechać dalej. Zmiana koła w samochodzie wymaga jeszcze jednej czynności - po założeniu tzw. zapasu warto podjechać na najbliższą stację benzynową i sprawdzić ciśnienie we wszystkich oponach.

3 komentarze:

  1. Ważne też, by wymienić opony odpowiednio wcześnie, bo zima potrafi zaskoczyć!

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem bardzo zadowolony z asortymentu hurtowni www.luma.com.pl.

    OdpowiedzUsuń
  3. Pomocny wpis. Warto było tutaj zajrzeć

    OdpowiedzUsuń