Tarcze hamulcowe wydają się
elementami tak prostymi, że wręcz trudnymi do konstrukcyjnego
poprawiania, a jednak konstruktorzy i inżynierowie TRW Automotive
pracują wciąż nad nowszymi ich rozwiązaniami.
O skuteczności działania tarczy hamulcowej i spełnianiu przez nią różnych dodatkowych wymagań decyduje kilka jej parametrów:
- materiał i jakość odlewu;
- jakość obróbki wszystkich powierzchni zewnętrznych;
- jakość montażu tarczy na piaście koła samochodu;
- rozwiązania konstrukcyjne ułatwiające bezpieczny montaż.
Standardowe tarcze hamulcowe wykonywane
są z żeliwa szarego perlitycznego z rozmieszczonym równomiernie grafitem
płatkowym. Taki materiał o odpowiedniej mikrostrukturze oraz twardości,
pozbawiony wad odlewniczych, uważa się za wystarczająco dobry dla
większości obecnych na rynku systemów hamulcowych i stosują go
powszechnie wszyscy producenci pojazdów.
Zdarzają się jednak konstrukcje
samochodów, w których układy hamulcowe poddawane są większym niż
zazwyczaj obciążeniom, a tarcze mogą rozgrzewać się nawet do temperatury
500oC. W przypadku rozwiązań standardowych grozi to powstawaniem
naprężeń wewnętrznych i odkształceń powierzchni ciernych. Skutkiem tego
mogą być drgania odczuwane na kole kierownicy podczas hamowania.
Zjawiskom tym zapobiega się, stosując wysokowęglowe tarcze hamulcowe
o innym składzie chemicznym żeliwa, posiadające znacznie lepsze
zdolności przewodzenie ciepła. Tarcze te są dostępne na rynku pod nazwą
„High Carbon”, a na ich opakowaniu znajduje się znak informujący o tych
specjalnych właściwościach produktu.
Rys.: W tarczach
lakierowanych ochronna powłoka pokrywa wszystkie powierzchnie oprócz
roboczych. Tarczę wysokowęglową poznać można tylko po oznaczeniu High
Carbon. Modernizacje konstrukcji polegają również na integrowaniu w
tarczy takich funkcji piasty, jak łożyskowanie i czujnik ABS
Tarcze wysokowęglowe przeznaczone są
tylko do niektórych modeli samochodów, szczególnie narażonych na ciężkie
warunki pracy układów hamulcowych. Koszt produkcji jest w tym wypadku
zdecydowanie wyższy, ponieważ konieczna staje się znacznie trudniejsza
obróbka mechaniczna z użyciem szybkoobrotowych maszyn i noży
o specjalnej konstrukcji. Również czas tej obróbki jest dłuższy niż
w przypadku tarczy standardowej. Zainteresowanie tarczami
wysokowęglowymi jest jednak coraz większe ze względu na następujące ich
właściwości:
- większą odporność na powstawanie naprężeń wewnętrznych pod wpływem gwałtownych zmian temperatury,
- skuteczniejsze rozprowadzanie ciepła wewnątrz struktury materiału,
- lepsze tłumienie wibracji podczas intensywnego hamowania i związanego z nim silnego rozgrzewania się tarczy.
Innym nowatorskim rozwiązaniem są lakierowane tarcze hamulcowe, wprowadzone na rynek przez TRW w sierpniu
2007 roku. Produkt ten spotkał się z tak dużym zainteresowaniem
odbiorców, że podjęto decyzję, by docelowo wykańczać w ten sposób cały
asortyment tarcz TRW.
Warunki pracy tarczy hamulcowej
sprawiają, że w standardowym wykonaniu jest ona narażona na korozję.
Lakierowanie rozwiązuje ten problem, jeśli dotyczy wszystkich
powierzchni niewspółpracujących bezpośrednio z klockami. Dodatkowo
podczas pakowania tarcze zabezpieczane są nie, jak do tej pory, olejową
powłoką ochronną, lecz specjalnym papierem emitującym gazy ochronne.
Dodatkowa korzyść polega tu na tym, że tarcze nie wymagają czyszczenia
przed montażem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz