Usterki amortyzatorów
Wykonaj prosty test. Naciśnij w dół na jeden bok Twojego samochodu i puść. Policz ile razy odbije się do pełnego zatrzymania. Jeżeli samochód odbije więcej niż 2 razy - Twoje amortyzatory są wadliwe i powinny zostać natychmiast sprawdzone w warsztacie.
Najbardziej pospolitym problemem z amortyzatorem jest wyciek płynu.
Inne oznaki to:
- niewłaściwe zachowanie samochodu w ciasnych zakrętach,
- pionowe drgania zawieszenia, odczuwalne na kierownicy podczas jazdy,
- głuche stuki przy wjechaniu na poprzeczne przeszkody na drodze,
- podskakiwanie kół przy przyspieszaniu.
Jeżeli już doświadczasz jakichkolwiek z tych symptomów – WYMIEŃ AMORTYZATORY NA NOWE.
Wykrywanie usterek amortyzatorów.
Oględziny Jakie widoczne oznaki wskazują zużycie amortyzatora ? |
|
ELEMENTY MONTAŻOWE Uszkodzone lub osłabione części montażowe, czy to w wyniku zmęczenia czy rozległej korozji, grożą awarią urządzenia. |
|
ODKSZTAŁCENIE KORPUSU Zniekształcony korpus amortyzatora może utrudnić lub nawet uniemożliwić suw tłoka w górę lub w dół. |
|
WYCIEK Wyciek oleju z amortyzatora powoduje "złe funkcjonowanie", a zatem utratę efektu tłumiącego. |
|
TULEJE MOCUJĄCE Pęknięta lub zdeformowana tuleja powoduje "hałaśliwość" zawieszenia podczas przyspieszania, hamowania lub jazdy po wyboistej drodze. |
|
TŁOCZYSKO Korozja tłoczyska powoduje szybkie zużywanie się uszczelek, a co za tym idzie, utratę oleju. |
|
ZATARCIE Pojazd będzie bezpośrednio reagował na wszelkie wstrząsy. Spowoduje to uszkodzenie wielu lub wszystkich części montażowych i sprawi, że jazda stanie się niebezpieczna. |
|
STAN OPON Nierównomierne zużywanie się opon (w poszczególnych miejscach) może być wskaźnikiem zużycia się amortyzatora. |
Badanie własności fizycznych:
Jeśli po naciśnięciu nadwozia w dół pojazd wahnie się więcej niż raz, może to oznaczać zużycie się amortyzatora.
Należy jednak mieć na uwadze, że w skład nowoczesnego zestawu kołowego wchodzą stabilizatory przeciwprzechyłowe, stabilizatoryprętowe poprzeczne i wzdłużne, które w ogromnym stopniu ograniczają owo odbicie, nie umniejszając w żadnym stopniu roli amortyzatora w warunkach jazdy.
Skutki:
Kierowca dostosowuje sposób, w jaki prowadzi samochód do stopniowo pogarszającego się stanu amortyzatorów i wynikającego z tego gorszego trzymania się drogi przez pojazd. Kierowcy bardzo często nie zdają sobie sprawy ze złego stanu swych amortyzatorów.
Zły stan amortyzatorów powoduje szybsze zużywanie się mechanicznych części pojazdu:
1. resor sprężynowy, 2. mechanizm kierowniczy, 3. przeguby krzyżakowe, 4. mechanizm różnicowy, 5. opona, 6. gumowa tuleja zawieszenia, 7. skrzynia biegów, 8. łożysko koła, 9. zawieszenie, 10. przeguby kulowe.
Jeśli po naciśnięciu nadwozia w dół pojazd wahnie się więcej niż raz, może to oznaczać zużycie się amortyzatora.
Należy jednak mieć na uwadze, że w skład nowoczesnego zestawu kołowego wchodzą stabilizatory przeciwprzechyłowe, stabilizatoryprętowe poprzeczne i wzdłużne, które w ogromnym stopniu ograniczają owo odbicie, nie umniejszając w żadnym stopniu roli amortyzatora w warunkach jazdy.
Skutki:
Kierowca dostosowuje sposób, w jaki prowadzi samochód do stopniowo pogarszającego się stanu amortyzatorów i wynikającego z tego gorszego trzymania się drogi przez pojazd. Kierowcy bardzo często nie zdają sobie sprawy ze złego stanu swych amortyzatorów.
Zły stan amortyzatorów powoduje szybsze zużywanie się mechanicznych części pojazdu:
1. resor sprężynowy, 2. mechanizm kierowniczy, 3. przeguby krzyżakowe, 4. mechanizm różnicowy, 5. opona, 6. gumowa tuleja zawieszenia, 7. skrzynia biegów, 8. łożysko koła, 9. zawieszenie, 10. przeguby kulowe.
Generalnie, uszkodzenia amortyzatorów można podzielić na trzy, główne grupy: wyciek oleju, uszkodzenia mechaniczne oraz hałas.
Wyciek oleju jest bardzo często spowodowany uszkodzeniem uszczelniacza olejowego lub tulei prowadzącej. Wszelkie uszkodzenia tłoczyska mają duży wpływ na stan uszczelniacza olejowego i tuleję prowadzącą.
Wiele awarii powstaje w wyniku zużycia osłony przeciwkurzowej lub ogranicznika ugięcia (odboju).
Kolejną przyczyną usterki może być
uszkodzenie narzędziem (szczypcami itp.) podczas montażu amortyzatora.
Warto bowiem pamiętać, iż nie należy chwytać tłoczyska za pomocą żadnego
narzędzia.
Poza tym, nieprawidłowy montaż
amortyzatora może skutkować nieregularnym zużyciem powierzchni
tłoczyska. Tylko prawidłowy montaż z dedykowanymi narzędziami, według
określonej instrukcji daje nam 100% pewność, że wszystko będzie w jak
najlepszym porządku.
Uszkodzenia mechaniczne
Z kolei za uszkodzenie mechaniczne
często odpowiada ciśnienie zamrożonego płynu wlanego do obudowy kolumny.
Z tego też powodu, należy pamiętać, aby nie wlewać żadnych płynów do
obudowy kolumny.
Kolejną, prawdopodobną przyczyną jest
dokręcanie kluczem udarowym. UWAGA! W trakcie obchodzenia się z
amortyzatorami nie wolno korzystać z narzędzi udarowych!
Istnieje też prawdopodobieństwo, że za
uszkodzenie odpowiada… nieprawidłowy montaż amortyzatorów i części
montażowych. Aby wymienić części zgodnie z procedurą montażu, warto
zaznajomić się z instrukcją montażową i podręcznikiem producenta
samochodu.
Hałas
Hałas czyli po prostu drgania, stuki,
czy skrzypienie mogą być objawem uszkodzonych amortyzatorów. Uszkodzenia
tłoczyska mają wpływ na stan uszczelniacza olejowego i tuleję
prowadzącą.
Częstymi rodzajami awarii są uszkodzenia powstałe w wyniku zużycia osłony przeciwkurzowej lub ogranicznika ugięcia (odboju).
Dochodzi tutaj jeszcze ryzyko
uszkodzenia narzędziem (szczypcami itp.) w trakcie montażu amortyzatora.
Należy pamiętać, aby nie chwytać tłoczyska przy pomocy żadnego
narzędzia.
Nieprawidłowy montaż amortyzatora
powoduje nieregularne zużycie powierzchni tłoczyska. Tylko i wyłącznie
montaż według instrukcji, z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi,
gwarantuje nam zniwelowanie ryzyko uszkodzenia amortyzatorów do minimum.
Polecamy usługi kancelarii Gajda&Grzeszczyk (www.gg-legal.pl/) – dzięki nim wygraliśmy naszą sprawę w sądzie.
OdpowiedzUsuńJa w swojej renówce musiałem dosyć często odwiedzać warsztat tylnabelka.pl. Naprawy robili bardzo rzetelnie, ale francuskie auta mają to do siebie, że są zawodne, nie to co 30 lat temu
OdpowiedzUsuń