Hamowanie nie jest niczym innym, jak zamianą energii kinetycznej
pojazdu na ciepło. Aby zobrazować bliżej to zjawisko, wyobraźmy sobie
pojazd z czterema pasażerami i bagażem jadący z prędkością 160 km/h,
który nagle musi wyhamować do zera w kilkanaście sekund. Cała masa i pęd
pojazdu zostaną przetworzone na ciepło, a ponieważ powierzchnia klocków hamulcowych ma zaledwie kilka centymetrów kwadratowych, to temperatura
może osiągnąć nawet 1000 stopni C.
W przypadku klocków hamulcowych niezbędna jest zatem nie tylko wytrzymałość mechaniczna, ale również termiczna.
Odpowiedni
dobór mieszanki zapobiega tworzeniu się poduszki gazowej pomiędzy
klockiem a tarczą, powstającej pod wpływem wysokiej temperatury.
Zjawisko to powoduje odpychanie klocka od tarczy do tego stopnia, że w
krytycznej sytuacji współczynnik tarcia może spaść do minimum.
Do
produkcji klocków hamulcowych linii Premium Bosch stosuje ponad 150
mieszanek. Dzięki temu charakteryzują się one długim okresem trwałości,
wynoszącym 30-50 tysięcy kilometrów na przedniej osi i 60-100 tysięcy
kilometrów na tylnej osi. Podczas całego okresu użytkowania zachowują
wysokie właściwości cierne i mechaniczne. Pozwoliło to na uzyskanie
wysokiego komfortu użytkowania i bezpieczeństwa działania.
Program
klocków hamulcowych linii Premium, jaki pojawił się w połowie tego roku
na rynku polskim, obejmuje 850 pozycji, co stanowi 95% pokrycia rynku.
Klocki linii Premium są montowane fabrycznie w takich modelach jak na
przykład Mercedes klasy E, Toyota Yaris, Avensis i Corolla Verso, Fiat
Panda, Punto, Stilo i Idea, Ford Mondeo i Transit, Renault Kangoo,
Megane i Master, Peugeot 307 i Partner.
Bosch jest największym na
świecie producentem systemów hamulcowych. Oferta firmy obejmuje
wszystkie elementy układów hamulcowych, począwszy od klocków i tarcz hamulcowych, poprzez części hydrauliki, a skończywszy na zaawansowanych
technicznie systemach czynnego bezpieczeństwa jazdy, jak ABS, ASR czy esp
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz