Sklep internetowy dla Twojego auta! Kompleksowo zaopatrzymy Cię w części samochodowe, kosmetyki i akcesoria. Oleje silnikowe i płyny eksploatacyjne najlepszych producentów, klocki i tarcze hamulcowe, amortyzatory.
Szukaj na tym blogu
wtorek, 25 grudnia 2012
Kiedy wymienić olej w samochodzie?
Kiedy najlepiej wymienic olej w silniku?
Zalecana jest wymiana oleju raz na rok. Jest to ważne, gdyż od częstotliwości jego wymiany zależy trwałość silnika.
- W moim renaulcie megane z 1997 roku na wcześniej wlanym oleju
silnikowym przejechałem prawie 11 tys. km. Jednak, gdy przed kilkoma
dniami zajechałem do mechanika, ten poradził, bym odczekał kilka
tygodni, bo w zimie nie warto wymieniać oleju. Czy ma rację? - pyta pan
Grzegorz.
Mechanik ma rację. I radzę z usług takiego mechanika
korzystać. Większość wymieniłaby olej, by skasować pieniądze.
Specjaliści właśnie radzą, by olej w silniku wymieniać po okresie
zimowym. Powód. Właśnie zimą, ze względu na niskie temperatury i dużą
wilgotność powietrzu, woda najczęściej dostaje się do silnika, a wtedy
olej najbardziej traci swoje właściwości. Także zimą najdłużej jeździmy
na ssaniu. A wtedy nie wszystko paliwo się spala, a jego pozostałości
trafiają do miski. Wtedy też pogarszają się właściwości smarne.
Wymieniajmy raz w roku
Większość producentów samochodowych zaleca, by olej wymieniać minimum co 10-15 tys. km i nie rzadziej jak raz w roku. Przypomnijmy, że mamy trzy rodzaje olejów silnikowych
1.
Mineralne. Te nadają się najbardziej do aut liczących 10 i więcej lat.
Przy nowych silnikach raczej nie powinny być stosowane. Oleje mineralne
należy zmieniać co około 10 tys. kilometrów.
2. Półsyntetyczne.
Mieszanina oleju syntetycznego i mineralnego. Środek najbardziej
uniwersalny. Jeśli kupiliśmy kilkuletnie auto i nie wiemy, jaki olej był
wlewany wcześniej, to radziłbym stosować właśnie olej półsyntetyczny.
Wymiana co 10-12 tys. kilometrów.
3. Syntetyczne. Najnowsze
oleje, którymi zalewa się silniki w nowych autach. Niektóre z nich mają
silne właściwości myjące, co sprawia, że przy mocno zużytych
jednostkach, mogą wręcz doprowadzić do konieczności ich remontu.
Wymieniamy co15 tys. km, niekiedy nawet rzadziej.
Pamiętajmy
jednak, że gdy wyjeżdżamy rocznie mniej kilometrów np. pięć tysięcy, to
olej powinniśmy wymieniać minimum raz w roku. I to najlepiej wiosną.
Przy każdorazowej wymianie, koniecznie trzeba też założyć nowy filtr.
Najważniejsza jest klasa lepkości
Jaki
olej należy wlewać do silnika? Najlepiej taki, który zaleca producent
samochodu. Jeśli zdecydujemy się na inną markę, pamiętajmy, że nie
powinniśmy dobierać przypadkowo. Najkrócej rodzaj oleju uzależniony jest
od rodzaju jednostki napędowej (diesel czy benzynowy) oraz od stopnia
jej zużycia. Do starszych i mocno wyeksploatowanych silników stosujmy
tylko olej mineralny, gdyż syntetyczny może doprowadzić do ich
rozszczelnienia. Do nowych motorów wymagane są już oleje półsyntetyczne
lub syntetyczne.
Niekiedy producenci aut żądają, by stosować np.
oleje produkowane przez firmę Castrol czy Elf. Tymczasem tak naprawdę,
kwestia producenta jest sprawą drugorzędną. Najważniejsza jest klasa
lepkości. Olej np. 5W/40 niezależnie od firmy, która go wyprodukowała,
ma praktycznie takie same parametry eksploatacyjne.
I ostatnia
uwaga. Olej w silniku wymieniamy w specjalistycznych warsztatach lub
stacjach serwisowych. Tam też doradzą jaki środek smarny jest najlepszy
dla naszego samochodu
Co oznaczają litery umieszczone na opakowaniu?
W - skrót słowa winter czyli zima: Cyfra
przed W - klasa zimowa oleju, cyfra po W - klasa letnia oleju. Cyfry
oznaczają temperaturę zewnętrzną (w stopniach Celsjusza) w jakiej olej
może być stosowany. I tak: SAE 0W/40 - od -35 do +40, SAE 5W/40 - od -30 do +40 SAE 10W/50 - od -25 do +50 SAE 15W/40 - od -20 do +40
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz